26 липня о 09:48

Коли «розв’язка» далека від розв’язки

Тетяна Джулай
Журналіст

Розслідування на дану тему належить авторству програми «Схеми» (спільний проект Радіо Свобода і телеканалу UA: Перший), чиї журналісти вперше викрили оборудки, які мають місце довкола Шулявського шляхопроводу. Цією публікацією ми підсумовуємо основні моменти, які вдалося встановити журналістам-розслідувачам.

Міст «втомився»

Отже, все почалося ще в лютому 2017-го, коли над Шулявкою обвалилася частина мосту. Міст просто «втомився», прокоментував ситуацію мер Києва Віталій Кличко. За словами фахівців, конструкція ледве тримається, проте останні півтори роки після інциденту міст все так само лишається проїзним. Щоправда, невдовзі після визнання мосту аварійним було затверджено проект майбутньої транспортної розв’язки на Шулявці. Від нинішнього він відрізнятиметься лише прямим заїздом із проспекту Перемоги на вулицю Гетьмана та з’їздом у зворотному напрямку.

Міст на Шулявці “втомився”, сказав мер Кличко. І дав добро на запуск корупційної схеми, котра збагатить його оточення

Слід додати, що затверджений проект має ще одну особливість: він передбачає знесення 5-го цеху заводу «Більшовик». На думку експертів, те, що перевага віддана саме цьому проекту, – не випадковість: на місці демонтованого цеху втулять ще один ТРЦ, а нинішньому власникові будівлі виплатять компенсацію – йдеться, одним словом, про дуже великі гроші, які збільшать первісний кошторис, але потім дадуть можливість всім причетним примножити свої капітали.

Проте хто передусім зацікавлений у втіленні схваленого проекту?

Ниточки ведуть до народного депутата Максима Микитася – персони, наближеної до мера Кличка. Саме його компанія «Північно-український будівельний альянс» вдарила по руках з комунальним підприємством «Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва» і підписала угоду про реконструкцію Шулявської розв’язки. Ціна питання – 600 мільйонів бюджетних гривень – саме у стільки було спочатку оцінено проект.

Але факти свідчать про те, що право на проведення робіт фірма здобула на неконкурентному тендері, надавши підроблені документи. У відповідь на питання про це з боку журналістів «Схем» Віталій Кличко порадив медійникам звернутись до правоохоронців. «Це їхнє питання контролювати, щоб у жодному разі не було корупційної складової. Я не можу слідкувати за кожним тендером, який проходить», – наголосив він.

До правоохоронців й справді звернулися, й прокуратура Києва порушила кримінальне провадження за статтею 358 КК України, в диспозиції якої йдеться про підробляння документів. Про кримінальну справу стало відомо 18 липня, тож епопеї з фірмою Микитася іще далека від свого завершення, хоча сподіватися на встановлення справедливості нелегко – надто вже «вагомі» фігуранти діють у цій історії.

Як Микитась із Микитасем змагався

Якщо відмотати плівку назад й згадати, як проходив тендер, то слід зазначити, що в його фінал вийшли дві компанії – вже згаданий вище «Північно-український будівельний альянс» та «Спецбуд-Плюс». Пікантність ситуації в тому, що обидві фірми належать до орбіти впливу Максима Микитася, а це означає, що в тендері мали місце елементи змови між його учасниками.

Не дивлячись на це (і навіть на порушену прокуратурою справу) столичний градоначальник не тільки не намагається бодай поставити на паузу реалізацію проекту Микитася, а навпаки – вже говорить про радикальне збільшення його вартості. «Більше мільярда гривень буде коштувати реконструкція цього мосту… Наше завдання, щоб протягом року міст був відремонтований і вже експлуатувався на всю свою потужність», – заявляє Кличко в ефірі комунального телеканалу «Київ».

При цьому в мерії переконують, що обрали найбільш оптимальний варіант з точки зору бюджету та термінів реалізації проекту. Але частина ініціативних киян з таким рішенням не погодилась і почала писати петиції з вимогою провести бліц-конкурс на визначення найкращого проектного рішення Шулявської розв’язки. Серед варіантів пропонують розглянути «чотирилисник» та трирівневу розв’язку з реверсним розподільчим кільцем. Останній проект розробляв київський інженер Віктор Петрук.

Проект трирівневої розв`язки від інженера Петрука

Проект трирівневої розв`язки від інженера Петрука

«Він розв’язує рух і зменшує суттєво транспортні витрати: це вартість палива, яке ми витрачаємо об’їжджаючи навколо, та вартість часу, який ми витрачаємо. Цим проектом ми також вирішуємо велоінфраструктуру. Важливо – не зносимо 5-й цех «Більшовика», – розповідає про свій проект Петрук. Щодо вартості проекту, то розробник зазначає наступне: «Вартість реконструкції цієї трирівневої розв’язки складає лише 756 мільйонів гривень, можливо, після експертизи, вона теж зросте, приблизно до 800 мільйонів». Але це все одно дешевше, аніж те, що вже погодили у Кличка.

Доля петиції

Не будемо стверджувати, що інженер Петрук та його бачення шулявської розв’язки – це те ідеальне рішення, котре необхідне місту. Можливо, в процесі обговорення проблеми могли б виникнути й інші варіанти. Проте біда в тому, що ніякого обговорення якраз і не було.

18 липня 2018 року (тобто в той самий день, коли столична прокуратура порушила кримінальну справу) у Київраді відбулося засідання постійної комісії з питань транспорту. За наслідками розслідування «Схем» щодо неконкурентного тендеру на реконструкцію Шулявської розв’язки депутат-свободівець Прохор Антоненко ініціював внесення до порядку денного розгляду петиції про архітектурний конкурс.

«За цей час всім стало відомо, що мер міста Віталій Кличко віддав цей проект своєму другу пану Микитасю… Подивіться в ЗМІ… Усе, що є – з документами, з усіма фактами, як проводився тендер… Я сам перед тендером приходив і казав про ці порушення. Якщо займаєтеся корупцією, то принаймні не треба з такою зневагою ставитися до 10 тисяч киян, фактично 20 тисяч, які підписували петицію. Бодай проголосуйте за цю петицію, хоча б хай далі рухається», – закликав він колег.

На засіданні комісії був присутній і автор альтернативного проекту розв’язки Віктор Петрук, який пояснив депутатам, чому, на його думку, важливо затвердити петицію, під якою підписалися більше ніж 10 тисяч мешканців Києва. «Це петиція не про будівництво розв’язки Петрука, чи навіть не про будівництво трирівневої розв’язки з реверсним розподільчим кільцем. Це петиція про проведення конкурсу з залученням фахового міжнародного незалежного журі», – зауважив він.

Шулявський міст знаходиться в аварійному стані, але залишається проїзним

Після півгодинної дискусії депутати нарешті взялися голосувати. Утім, для підтримки петиції голосів забракло. Транспортна комісія втретє провалила розгляд петиції мешканців Києва, які просять переглянути проект майбутньої розв’язки і провести відкритий міжнародний конкурс на краще проектне рішення. Тож схоже, що столиця матиме розв’язку за попередньо узгодженим проектом від фірми Микитася, який передбачає знесення п’ятого цеху «Більшовика» й висотування з міського бюджету мільярду гривень.

Певні превентивні дії з боку прокуратури та НАБУ могли б внести корективи у цей план, але надія на них незначна. Та, зрештою, важливо, напевне, навіть не те, хто і як нагріє руки на Шулявській розв’язці – корупційними оборудками нас вже не здивувати. Важливо, що мостом, який перебуває в аварійному стані, все так само їздять машини, а під ним – все так само ходять люди. Тож якщо правління Кличка не запам’ятається людськими жертвами, вважаймо, що нинішньому меру ще дуже й дуже пощастило.

 

Коментарі

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.