10 серпня о 12:18

Мости Києва: «втомилися» усі

Тетяна Джулай
Журналіст

Довгограюча історія з Шулявським шляхопроводом, про яку писало «Магдебурзьке право», іще триває, проте сам міст вже закрито для проїзду. Це рішення слід було ухвалити давно, оскільки з лютого 2017-го Шулявський міст визнано таким, який перебуває в аварійному стані та потребує негайного ремонту. Наразі на шляхопроводі розпочато перенесення інженерних мереж. Там виконують першочергові попередні роботи, здійснення яких необхідне для підсилення безпеки ділянки.

Нагадаємо, що в районі Шулявського мосту транспортна розв’язка запроектована в двох рівнях на перетині вулиці Олександра Довженка та проспекту Перемоги і має 4 смуги руху по проспекту Перемоги в кожному напрямку. Розв’язка в перспективі (після зносу корпусу заводу «Більшовик») буде вибудована у вигляді неповного листа конюшини з використанням прилеглих вулиць Антона Цедіка та Петра Нестерова для влаштування правого повороту з вул. Олександра Довженка на проспект Перемоги, лівого повороту з вул. Довженка на проспект Перемоги та правого повороту з проспект Перемоги на вул. Вадима Гетьмана. В напрямку вул. О. Довженка – В. Гетьмана передбачено будівництво шляхопроводу з 8 смугами руху на спорудi.

Поки що це – лише плани, котрі мають реалізувати не раніше, ніж за півтора роки. До цього часу один з мостів Києва, як бачимо, вибув з активного користування. А як справи у інших мостів? Власне, не дуже добре, і це визнає київська влада.

Де лататимуть діри

У передаварійному стані у Києві перебувають три мостові споруди: міст імені Патона, міст Метро та Шулявський шляхопровід. Таку інформацію, станом на липень 2018 року, надав департамент транспортної інфраструктури Київської міської держадміністрації. Наразі кожен із перелічених об’єктів експлуатується з обмеженням руху вантажного транспорту. Комунальне підприємство «Київавтошляхміст» вживає тимчасових заходів для запобігання аваріям на даних спорудах, запевняють у КМДА.

Шулявській міст, на щастя, вже закрито для проїзду транспорту. Відремонтувати його мають приблизно за півтора роки

В адміністрації додають: протягом 2017-2018 років КП «Київавтошляхміст» виконало спеціальні обстеження 121 споруди. Першочергового ремонту, за його даними, потребують три шляхопроводи, серед яких міст Метро через Русанівську протоку.
Повідомляється, що капітальний ремонт двох шляхопроводів завершиться до вересня поточного року. Також розпочалися підготовчі проектно-кошторисні роботи для проведення капітального ремонту близько 20 мостових споруд у Києві.

Це – офіціоз, котрий дещо мінімізує масштаби проблеми. Бо, за словами заступника начальника управління по експлуатації «Київавтошляхміст» Олександра Міруненка, капітального ремонту потребують практично всі мости столиці. «Більшість мостів в Києві будувалося в 60-70-х роках. Але капремонт на багатьох з них до цих пір не проводився», – зазначає Міруненко.

А архітектор Євген Лішанський додає, що за мостами необхідний постійний контроль і догляд. «Потрібно безперервно стежити, щоб там не з’являлися тріщини, а також не оголювалися арматура. Його потрібно захищати фарбуванням, полімерами. Якщо на мості і під мостом не стається надзвичайна подія, як пожежа під Шулявським мостом, то він може стояти і 900 років», – каже Лішанський.

Чому ж в Україні, зокрема, у Києві, мости не стоять по 900 років?

Гроші проти каміння

Як вже було сказано, більшості київських мостів в середньому – по 50-60 років. Зводили їх у часи, котрі разюче відрізнялися від нашого часу. Так, Повітрофлотський міст будували 60 років тому і розрахований він був на більш легкі автомобілі в порівнянні з нинішніми вантажівками. «Найважчим автомобілем в ті роки був п’ятитонний ЗІС. З огляду на ці цифри і будувалися в ті роки мости. Зараз же по ним їздять великі вантажівки з високою інтенсивністю. Зрозуміло, що це впливає на знос мостів», – говорить Євген Лішанський.

Повітрофлотський шляхопровід. “Втомився” так, що розгубив частину каміння

Рік тому від Повітрофлотського шляхопроводу почали відвалюватися шматки бетону. Про це в Facebook повідомив киянин Дмитро Макагон. «Великі шматки бетону відламуються від конструкцій Повітрофлотського моста і падають на тротуар. Будьте обережні», – написав Макагон. На цей «бетонопад» влада не звернула великої уваги, а втім, «Київавтодор» оголосив тендер на проектування реконструкції шляхопроводу на перетині проспекту Перемоги з проспектом Повітрофлотським. Відповідно до тендерної документації, разом з реконструкцією транспортного вузла планується будівництво пішохідних переходів в різних рівнях. На створення проекту виділили 20 мільйонів грн. Очікується, що проект буде готовий до кінця поточного, 2018-го, року.

А тим часом Повітрофлотським мостом триває рух транспорту.

Аналогічна ситуація і з мостом Патону. Ця споруда поступово руйнується, про що свідчить той факт, що від конструкцій переправи почали відвалюватися великі гранітні камені. Багато активістів обурюються, що київська влада не діє і не хоче займатися ремонтними роботами.

Так, за словами киянина Михайла Петелицького, він дуже часто плаває під цим мостом і зауважує, що одна з опор почала руйнуватися вже давно. «Камені не падають, але періодично обрушуються, і, можливо, хтось навіть краде їх до себе в маєток», – сказав він. Петелицький зазначає, що не тільки він став свідком обвалення гранітних каменів. За його словами, чиновники постійно катаються на катерах під мостом Патона і прекрасно бачать, що відбувається, але роблять вигляд, що не помічають нічого підозрілого. Потрібно якось відновлювати міст або захищати опори, нарікає мешканець столиці.

Між тим міст Патона – один зі старожилів Києва. Його будівництво було розпочато у 1939 році, припинене — у вересні 1941 року через відступ радянських військ з Києва. Втім, вже на початку 1942 року на побудованих опорах мосту нацистами було продовжено будівництво. Нова тимчасова споруда отримала назву на честь німецького воєначальника часів Третього Рейху, генерал-фельдмаршала Вальтера фон Райхенау. Восени 1943 року, при відступі нацистів, цей міст було знищено. А сучасний міст введений в експлуатацію 5 листопада 1953 року.

Таким чином, цьогоріч у моста Патона напів-ювілей – 65 років. Проте це ще не той вік, коли час іти на «пенсію». За умов належного ремонту міст ще послужить не одному поколінню киян. Проблема лише в тому, що якраз із ремонтом ніхто й не квапиться.

Вперше про необхідність реконструкції мосту заговорили у 1990-ті роки. Але на той час місто не знайшло на це коштів. У 2008 році про реконструкцію заговорили знову у зв’язку з підготовкою до Євро-2012. Був навіть розроблений проект, за яким планувалося зняти залізобетонне покриття і замінити його більш легким металевим. За рахунок зменшення навантаження несучі балки могли б витримати 8 смуг руху, замість теперішніх 6-ти, а загальна ширина мосту збільшилася б з 21 до 38 метрів. Однак і цей проект не було втілено. Через фінансові проблеми реконструкцію мосту Патона відклали на невизначений термін.

Так виглядає одна з опор мосту Патона

Підсумок такого зволікання очевидний: міст Патона, разом з іще кількома мостовими спорудами Києва потрапив до категорії комунікацій, котрим присвоєно п’ятий, найвищий рівень небезпеки. Проте, напевно, найгіршою є ситуація з мостом Метро.

Міст Метро летить в Дніпро?

Київський міст Метро був прийнятий в експлуатацію 5 листопада 1965 го року. Сьогодні він знаходиться на межі обвалення. Про це повідомив співпроектувальник цього моста Георгій Росновський. «Цей міст мав простояти 100 років, якщо за ним стежити. Але він вже через років 30 почав викликати великі побоювання. Обстеження показало, що там багато тріщин і арматура в поганому стані», – заявив Росновський в студії «Громадського радіо».

За словами Росновського, причиною руйнування мосту стало те, що пучки арматур, якими під час будівництва стягували дві напів-арки, як слід не ізолювали. «Стяжка залізобетонних елементів стягнута цими пучками, а вони поржавіли. Їх потрібно було капітально мотати спеціальною ізолентою або ж розмістити трубки в канали, а потім заповнити розчином, але цього не зробили. Через це міст в дуже поганому стані», – пояснив він.

Інженер стверджує, що міст знаходиться під загрозою обвалення. «У мене є всі матеріали і результати обстежень, де чітко написано, що міст Метро може впасти в будь-який момент, абсолютно несподівано. Спочатку він почне падати в одному місці, і, як доміно, піде по всіх прольотах», – стверджує Росновський.

Тим часом член містобудівної ради КМДА, архітектор Георгій Духовичний вважає, що міст Метро навряд чи обрушитися найближчим часом, але реставрувати його дійсно необхідно. «Небезпека кінця світу перебільшена, але міст потребує ремонту і реконструкції», – заявляє він в інтерв’ю мас-медіа.

За його словами, інтенсивність руху транспорту по шляхопроводу перевищила всі проектовані обсяги. «Під час проектування моста Метро розраховуються навантаження з певної кількості транспорту. Сьогодні ж ця кількість виросла в рази, плюс пробки на мосту створюють вже не тимчасові, а постійні навантаження. По мосту постійно рухається важкий вантажний транспорт, який за вагою можна порівняти з військовою технікою. Якщо на одному прольоті одночасно стоять три міксера-бетономішалки, наприклад, це вже колосальна навантаження на конструкції», – каже він.

Міст Метро знаходиться в аварійному стані. Причина в тому, що й будували його з порушеннями. Плюс за всі десятиліття існування мосту не проводили належної реконструкції

Архітектор також звертає увагу на те, що згідно з планами забудови міста, незабаром населення Києва збільшиться в півтора рази: «Відповідно ще більше посилитися навантаження на мости. Не тільки на міст Метро, а й всі мости міста. Єдиний спосіб зняти напругу з транспортною системою столиці, це шукати нові напрямки руху, які поведуть потоки транспорту від Набережної, минаючи центр».

За його словами, один з таких проектів був розроблений ще в 1944 році. Це підземний тунель від моста Метро до площі Перемоги. «Сьогодні ми б могли його реалізувати, є все необхідне обладнання. Але необхідно відповідне рішення», – резюмує архітектор.

Влада Києва також прокоментувала ситуацію з нібито аварійністю моста Метро. «Не варто панікувати з приводу стану моста Метро, однак і тягнути з ремонтом також не варто. Міст зараз обмежено працездатний», – повідомив в своєму Фейсбуці заступник голови КМДА з питань транспортної інфраструктури Дмитро Давтян.

У серпні 2018-го, тобто вже з дня на день, КМДА чекає на результати експертизи на проектно-кошторисну документацію, пов’язану із ремонтом мосту Метро. А відтак можна й розпочинати капітальний ремонт, говорять в адміністрації. Завершити ж його мають до 2022 року, якщо до цього часу (додамо від себе) мост Метро іще залишатиметься на своєму місці. Чого ми йому, звісно, від всієї душі бажаємо.

Коментарі

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *